سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است
سرخط خبرها

ضرورت تحول در حوزه مهارت‌آموزی

  • کد خبر: ۱۳۹۰۶۷
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
ضرورت تحول در حوزه مهارت‌آموزی
یکی از ارکان اصلی حوزه فنی و حرفه‌ای، بخش آموزش است؛ اما وقتی حرف از آموزش می‌شود، نباید سه ضلع مربی، تجهیزات و سرفصل‌های آموزشی را فراموش کنیم.

یکی از ارکان اصلی حوزه فنی و حرفه‌ای، بخش آموزش است؛ اما وقتی حرف از آموزش می‌شود، نباید سه ضلع مربی، تجهیزات و سرفصل‌های آموزشی را فراموش کنیم. سه ضلع یاد‌شده به‌یک‌اندازه مهم هستند.

در حوزه آموزش البته باید به نکاتی دقت شود. تصور کنید یک آموزش به‌روز ارائه شود، اما اگر بازار کار آن آموزش اشباع شده باشد، پس فایده‌ای نخواهد داشت.

به‌عنوان‌مثال مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر شاید ۱۰ سال پیش رشته خیلی خوبی بود؛ اما الان بیشتر جامعه هدف، کار با اینترنت و کار با پاورپوینت را بلد هستند.

یا مثلا بیشتر آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، آموزش‌هایی هستند که منجر به شغل می‌شوند؛ چون لزوما همه آموزش‌ها که منجر به شغل نمی‌شوند، مثلا کار با آموزش ورد، دیگر کسی با یادگرفتن این مهارت‌ها نمی‌تواند کسب‌درآمد کند. بیشتر دانشگاه‌های ما مدرک‌گرا هستند که در آن‌ها مهارت‌های دانشجو افزایش پیدا نمی‌کند و فقط هدف دانشجو، گذراندن مقاطع بالاتر تحصیلی است.

اما در فنی‌و‌حرفه‌ای وقتی مدرکی صادر می‌شود، یعنی فرد مد نظر شرایط احراز آن شغل را داشته است. افراد آموزشی را در فنی‌و‌حرفه‌ای می‌آموزند که منجر به شغل بشود؛ درغیر‌این‌صورت در آن رشته کارگاه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، تعطیل خواهد شد. به‌هرحال چه در مراکز خصوصی و چه در آموزشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای مربی، تجهیزات و سرفصل‌های آموزشی باید به‌روز باشند.

در تلاش هستیم سند آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را با همکاری دستگاه‌های اجرایی تدوین کنیم و در سند مهارت آموزش‌های فنی و‌حرفه‌ای در سال۱۴۰۲ با شیبی ملایم به‌سمت این آموزش‌های به‌روز و مبتنی‌بر نیاز برویم.

این آموزش‌ها مبتنی‌بر وضعیت فعلی و آینده است. بر‌این‌اساس اگر دوره آموزشی گذاشته می‌شود، می‌توانیم آن را بسنجیم که چقدر متناسب با سند مهارت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

ان‌شاء‌ا.. تا پایان سال در‌صورتی‌که اعتبارات مد‌نظر ما به‌صورت‌کامل تخصیص یابد، تجهیزاتمان را به‌روز خواهیم کرد که این اتفاق بسیار خوبی محسوب می‌شود.
در مرحله بعد به سراغ مربی‌های خود خواهیم رفت تا با آموزش‌های لازم به‌روز شوند. درباره سرفصل‌های آموزشی نیز در دفتر پژوهش و آموزش درسی می‌تواند به‌روزرسانی انجام شود.

امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مهارت‌آموزی جوانان استان باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->